Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 14 aprilie 2012

Cultura traditionala

Cercetarea de teren asupra obiceiului tradiþional al Cucilor din Brãneºti, judeþul Ilfov a continuat ºi în anul 2012, în cadrul Programului CNCPCT Cultura tradiþionalã - potenþial naþional contemporan. Echipa de cercetare a fost alcãtuitã din Anamaria Stãnescu, referent, ºi Dãnuþ Dumitraºcu, consultant artistic. În data de 27 februarie 2012, adicã în prima zi dupã Duminica Lãsatului de sec de brânzã pentru Sfintele Paºti, am revenit în Brãneºti pentru a-i recunoaºte pe Ceilalþi, în ipostaza lor ceremonialã de protagoniºti ai alaiurilor de Cuci. Reîntoarcerea în Brãneºti a generat documente etnologice foto ºi video, ce redau contextul sociocultural actual al Zilei Cucilor. Astfel, am constatat o scindare structuralã a sãrbãtorii Cucilor. Am sesizat efortul profesorului Marius Ovidiu Sebe de la ªcoala nr. 1 Brãneºti de a stimula interesul comunitãþii locale pentru obiceiul tradiþional al Cucilor. Acestui demers, realizat într-un cadru instituþional, i se opune o manifestare popularã, specificã unei serbãri câmpeneºti. Simpozionul Folclor fãrã frontiere, organizat de reprezentanþii Casei Corpului Didactic Ilfov, în parteneriat cu ªcoala nr. 1 cu clasele I-VIII ºi Primãria din Brãneºti a avut ca scop impunerea unui model ceremonial, fundamentat pe normele tradiþionale ale obiceiului Cucilor, exprimate prin dezbaterile despre comuniunea românobulgarã ºi prin Expoziþia Cucii din Brãneºti: artã ºi tradiþie. Acestora li se adaugã, organizarea unui concurs al celei mai bune vestimentaþii rituale de Cuc, la care au participat elevii ªcolii nr. 1 din Brãneºti. În jurul orelor 15.30, alaiul de cuci ºi cucoaice a început defilarea pe strãzile din Brãneºti, pentru a alunga boala din oameni ºi rãul din sat, prin intermediul lovirii localnicilor cu palma pe umãr. Am consemnat ºi unele acte de violenþã ritualã, precum aruncarea cu cenuºã ºi cu fãinã de grâu, în credinþa cã se va asigura belºugul roadelor câmpului. Prin intermediul parodiei, alaiurile de Cuci înnoiesc tot ceea ce este vechi, purificã tot ceea ce este maculat ºi fertilizeazã tot ceea ce este steril, spre beneficiul gospodarilor. În marea varietate de mãºti ºi travestiuri, cucii ºi cucoaicele apar din ce în ce mai rar, mãºtile cilindrice din carton fiind substituite treptat de cele din plastic, cumpãrate de la magazin. Aºa cã,traversând Brãneºtiul, am întâlnit un numãr mare de purtãtori ai chipurilor de Cuc, ce fac trimitere la diverse personaje fantastice ºi personalitãþi ale mass-mediei contemporane. Însã, mãºtile comerciale ale lui Spiderman sau ale unui monstru din filmele horror nu sancþioneazã viciile comunitãþii tradiþionale, ci tarele societãþii de consum multinaþionale. Este estompatã ºi comunicarea necontrolatã dintre lumea de aici ºi lumea de dincolo, specificã Haosului primordial, deoarece funcþia spectacularã este cea dominantã. Accentul cade pe amuzamentul spectatorilor, cu ajutorul lãutarilor ºi al micilor cu bere, nu pe sacralitatea relaþiei dintre Cuci ºi beneficiarii lor. De aceea, anihilarea Rãului ºi a Vechiului, prin parodia dãrii în vileag, începe a fi doar un ritual uitat de majoritatea localnicilor din Brãneºti, ºi mai supravieþuieºte doar în amintirea celor de vârsta a treia. Astfel, dinamica produsã de factorii psiho-socio-istorici asupra obiceiului tradiþional al Cucilor din Brãneºti transformã treptat sãrbãtoarea Cucilor într-o serbare câmpeneascã. Anamaria STÃNESCU Referent, CNCPCT Fotografii de Dãnuþ DUMITRAªCU Consultant artistic, CNCPCT