sâmbătă, 14 aprilie 2012
Cultura traditionala
Cercetarea de teren asupra obiceiului tradiþional al Cucilor din
Brãneºti, judeþul Ilfov a continuat ºi în anul 2012, în cadrul
Programului CNCPCT Cultura tradiþionalã - potenþial naþional
contemporan.
Echipa de cercetare a fost alcãtuitã din Anamaria Stãnescu,
referent, ºi Dãnuþ Dumitraºcu, consultant artistic. În data de 27
februarie 2012, adicã în prima zi dupã Duminica Lãsatului de sec de
brânzã pentru Sfintele Paºti, am revenit în Brãneºti pentru a-i
recunoaºte pe Ceilalþi, în ipostaza lor ceremonialã de protagoniºti ai
alaiurilor de Cuci.
Reîntoarcerea în Brãneºti a generat documente etnologice foto ºi
video, ce redau contextul sociocultural actual al Zilei Cucilor. Astfel,
am constatat o scindare structuralã a sãrbãtorii Cucilor. Am sesizat
efortul profesorului Marius Ovidiu Sebe de la ªcoala nr. 1 Brãneºti de
a stimula interesul comunitãþii locale pentru obiceiul tradiþional al
Cucilor. Acestui demers, realizat într-un cadru instituþional, i se opune
o manifestare popularã, specificã unei serbãri câmpeneºti.
Simpozionul Folclor fãrã frontiere, organizat de reprezentanþii
Casei Corpului Didactic Ilfov, în parteneriat cu ªcoala nr. 1 cu clasele
I-VIII ºi Primãria din Brãneºti a avut ca scop impunerea unui model
ceremonial, fundamentat pe normele tradiþionale ale obiceiului Cucilor, exprimate prin dezbaterile despre comuniunea românobulgarã
ºi prin Expoziþia Cucii din Brãneºti: artã ºi tradiþie.
Acestora li se adaugã, organizarea unui concurs al celei mai bune vestimentaþii
rituale de Cuc, la care au participat elevii ªcolii nr. 1 din Brãneºti.
În jurul orelor 15.30, alaiul de cuci ºi cucoaice a început defilarea
pe strãzile din Brãneºti, pentru a alunga boala din oameni ºi rãul din
sat, prin intermediul lovirii localnicilor cu palma pe umãr. Am
consemnat ºi unele acte de violenþã ritualã, precum aruncarea cu
cenuºã ºi cu fãinã de grâu, în credinþa cã se va asigura belºugul
roadelor câmpului.
Prin intermediul parodiei, alaiurile de Cuci înnoiesc tot ceea ce
este vechi, purificã tot ceea ce este maculat ºi fertilizeazã tot ceea ce
este steril, spre beneficiul gospodarilor.
În marea varietate de mãºti ºi travestiuri, cucii ºi cucoaicele apar
din ce în ce mai rar, mãºtile cilindrice din carton fiind substituite
treptat de cele din plastic, cumpãrate de la magazin. Aºa cã,traversând Brãneºtiul, am întâlnit un numãr mare de purtãtori ai
chipurilor de Cuc, ce fac trimitere la diverse personaje fantastice ºi
personalitãþi ale mass-mediei contemporane. Însã, mãºtile
comerciale ale lui Spiderman sau ale unui monstru din filmele horror
nu sancþioneazã viciile comunitãþii tradiþionale, ci tarele societãþii de
consum multinaþionale.
Este estompatã ºi comunicarea necontrolatã dintre lumea de aici
ºi lumea de dincolo, specificã Haosului primordial, deoarece funcþia
spectacularã este cea dominantã. Accentul cade pe amuzamentul
spectatorilor, cu ajutorul lãutarilor ºi al micilor cu bere, nu pe
sacralitatea relaþiei dintre Cuci ºi beneficiarii lor. De aceea, anihilarea
Rãului ºi a Vechiului, prin parodia dãrii în vileag, începe a fi doar un
ritual uitat de majoritatea localnicilor din Brãneºti, ºi mai
supravieþuieºte doar în amintirea celor de vârsta a treia.
Astfel, dinamica produsã de factorii psiho-socio-istorici asupra
obiceiului tradiþional al Cucilor din Brãneºti transformã treptat
sãrbãtoarea Cucilor într-o serbare câmpeneascã.
Anamaria STÃNESCU
Referent, CNCPCT
Fotografii de Dãnuþ DUMITRAªCU
Consultant artistic, CNCPCT